Thursday, October 23, 2008

Hikmah disebalik kemenangan

"Barangsiapa yang menolong agama ALLAH, ALLAH akan menolongnya dan akan meneguhkannya." (Surah Muhammad:7)
Dalam kesibukan semua orang memperkatakan akan sebuah kemenangan, tidak semua yang tahu bagaimana sukarnya untuk mengisi sebuah kemenangan..Betapa beratnya memikul sebuah taklifan..Harapnya kita tidak menang sorak, menang laungan tapi banyak tanggungjawab lain yang terbengkalai..
Besarnya harapan mahasiswa UPSI pada yang menang dalam PRK kali ini..Mereka inginkan perubahan dan pembaharuan. Besar juga ruang dakwah yang ALLAH bagi kepada mereka yang menang.. Besar lagi tanggungjawab yang perlu dipikul bukan setakat membawa suara mahasiswa, memimpin malah perlu memasukkan unsur-unsur dakwah..Namun begitu, lagi besar ruang keampuanan dan ruang untuk yang menang ini mendekatkan diri kepada ALLAH.. Inilah peluang yang saya kira cukup besar. Seorang pemimpin, kadang-kadang tidak tahu adakah betul tindakan mereka, adakah betul keputusan mereka, mencari kekuatan di saat semua orang lemah, betapa besarnya ruang tarbiyah di situ untuk mendekatkan diri kepada ALLAH..sebab manusia tidak mampu buat semua kerja tanpa bantuan dan petunjuk dari ALLAh..Sayangnya ALLAH kepada mereka yang menang kali ini kerana sudah pasti ALLAh mahu mendengar suara lunak mereka mengadu dan memohon pertolongan dan petunjuk..Besar juga ganjaran dari ALLAH andai amanah yang diberikan ini mampu dilaksanakan dengan baik..
Jadi sahabat-sahabat, yang menang atau yang kalah, yang tidak bertanding mahupun yang merangka strategi kerja, jangan lupa, inilah tarbiyah dari ALLAH untuk semua..Ayuh!Bangkit membantu mereka dari segenap sudut yang kita mampu..jangan ungkapkan, "saya akan sentiasa di belakang anda." sebab sepatutnya seorang sahabat itu perlu berada di setiap sudut mereka yang berada di MPP, depan belakang kiri kanan..Kalau mampu ke atas, naik ke atas..kurangkan berada di bawah..Teringat kisah Saidina Abu Bakar ketika peristiwa hijrah di mana beliau tidak senang duduk. Kejap-kejap ke kiri Rasulullah, kejap-kejap ada di hadapan Rasulullah. sehingga diceritakan bahawa Rasulullah bagaikan melihat Abu Bakar di mana-mana.. Indahnya kasih sayang seorang sahabat kepada baginda. Risaunya Abu Bakar akan keselamatan baginda sehingga apabila beliau berada di sebelah kanan, terasa musuh berada di depan..Apabila beliau ke depan, terasa musuh di belakang.. Begitulah seterusnya..
Jadi sahabat-sahabat, usahalah untuk membantu sahabat-sahabat di medan tarbiyah MPP. Janji ALLAH dalam surah Muhammad di atas, ALLAH akan tolong mereka yang menolong agama ALLAH..Jadi, yakinlah..Di situ ada pertolongan dari ALLAH..

No comments: