Monday, April 19, 2010

Guru oh Guru

Bersawang sudah blog ni. Manala pegi tuannya ni..hehe

Kesibukan dengan tugasan seharian menjadikan idea hanya berlegar di fikiran tapi tak terluah melalui penulisan. Jadual sehari-hari kadang-kadang penuh, dan kadang-kadang terlalu free sampai terlalu sibuk, busy doing nothing..Inilah guru. Sarat di kepala akan tugasan yang tidak dapat dijangka bila akan berakhirnya. Berhubungan secara langsung dengan manusia, boleh menjadikan satu tekanan yang berat bagi mereka yang kurang teknik pengawalan emosi dan stress..Bukan itu sahaja, berhadapan pula dengan tugasan pentadbiran dan pengkeranian yang bermacam-macam. Ada due date yang menekan untuk sentiasa selesaikan tugasan..

Selama 4 bulan ini, entah mengapa pengurusan kerja saya tak seperti yang diri saya harapkan. Belum lagi terurus, macam tidak ada penyusunan kerja yang baik. Pemikiran mula bercabang-cabang. Hari-hari menulis apa yang perlu dilakukan, namun masih ada juga yang terlepas pandang. Melayu mudah lupa kata Mahathir..

Berada di institusi perguruan ini, terasa diri sendiri tidak berkembang. Otak dan pemikiran menjadi terhad kepada isu pendidikan. Sukar pula melangkah selangkah ke alam global. Betul kata penemuduga saya baru-baru ini. Guru sekarang dah tak berkembang otaknya..Terhad kepada hal ehwal sekolah dan pendidikan sahaja. Sudah pasti saya menyetujui kata-katanya..Kerana keadaan saya pun begitu. Mungkin suasana di sini yang tidak ada surat khabar untuk di baca, televisyen pula bukan semua orang ada, dan tidak semua berminat menonton berita. Apa yang selalu dibincangkan gossip semasa guru-guru di sekeliling, rasa tidak puas hati dengan pentadbiran, percakaran yang tak pernah ada perdamaian..Entahlah, jadilah diri ini yang malas nak memberi komen, lebih banyak mendengar dan mengangguk saja. Kurang bicara, maka akan berkuranglah stress, beban fikiran tak perlu ditambah lagi..

Rasa nak keluar dari kepompong ini. Mahu melihat dunia semasa, perbincangan yang lebih rasional kepada isu terkini dan perkembangan tarbiyah. Rupanya tak seronok bergelar ‘pemberi’ semata-mata. Terasa ingin jiwa dan hati ini disirami nasihat dan pedoman hidup. Lagi merisaukan, dalam menyirami taman hati orang lain, rupanya diri sendiri gersang dan kosong. Na’uzubillah..

Saat ini mula terbayang akan gerak kerja suatu ketika dulu bersama teman-teman di universiti, di matrikulasi..Teringinnya kembali ke zaman dahulu. Penat bekerja akan hilang lepas melihat wajah teman-teman, bahagia rasanya..Namun sekarang, penat mendaki bukit yang tak berapa tinggi selepas pulang dari sekolah, terpaksa pula berhadapan dengan pelajar lagi di asrama..Semoga pandangan kasih sayangku pada mereka menimbulkan rasa ketenangan dan bahagia di dalam diri ini...

Apapun, saya masih lagi seorang guru. Terpikul beban dakwah yang besar di bahu ini. Penat? Sudah pasti..Mendidik bukan senang, bukan mudah. Dalam keadaan pelajar sekarang yang mempunyai pelbagai ragam dan karenah masing-masing, kesabaran dan skill mendidik harus sentiasa diperbaiki untuk membina generasi bukan sahaja hebat ilmu pengetahuannya, malah berakhlak mulia, bertanggungjawab, mampu untuk memberikan sumbangan untuk keluarga, agama dan masyarakat selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (^_~)

No comments: