Thursday, September 25, 2008

JAM LOCENG ATAU IMAN?

Hari itu, 17 Ramadhan 1429H.. Saya dengan sahabat-sahabat seperjuangan saya berkira-kira mahu untuk melakukan solat sunat tasbih pada awal paginya. Kami merancang untuk bangkit jam 3.30 pagi..Memang untuk diri ini, terasa agak berat. Paling awal biasa bangun pun jam 4 pagi..Jadi, saya juga sama-sama dengan sahabat-sahabat menanamkan tekad, mahu bangun jam 3.30 pagi untuk qiyamullail dan menambah satu lagi solat sunat daripada yang biasa iaitu solat sunat tasbih. Solat sunat ini, kalau tak kuat, boleh sujud tak bangun-bangun..Kononnya panjang bacaan tasbihnya..

Oleh kerana sibuk dengan urusan dunia, maka kebanyakan kami bersiap-siap untuk tidur jam 2 pagi..Saya mula berkira-kira..sejam setengah je tidur? Hmm..apapun, saya menekan alarm clock pada handphone saya dan menetapkan penggera untuk mengejutkan saya jam 3.30 pagi..Sambil berdoa agar diri ini terus dipilih oleh ALLAH untuk berqiyamullail, saya mengalaskan kepala dengan beg pakaian dan tidur..

Baru sahaja rasa mata ini terlelap, saya dikejutkan dengan macam-macam bunyian..Bunyi apa? Apa lagi kalau bukan telefon bimbit sahabat-sahabat saya yang menetapkan waktu penggeranya jam 3.15 pagi (sebab handphone saya tak berbunyi lagi).. Disebabkan saya ini jenis yang sensitif dengan bunyi sewaktu tidur, cepatlah tersedarnya.. Macam-macam bunyi..Ada yang menetapkan nada bacaan ayat al-Quran, lagu Ruhul Jadid, dan ada juga yang berbunyi orang bercakap, “The time is 3.15 a.m..You must wake up now..” (lebih kurang macam tula bunyinya.)..dan yang paling menyakitkan telinga apabila ada sahabat saya meletakkan nada dalam volume tertinggi..Namun, tak ada seorangpun bangun berhentikan nada dering telefon masing-masing. Timbul rasa bengang dalam hati saya..Dan dalam keadaan malas, saya bangun dan menutup alarm clock pada telefon sahabat saya..Disebabkan penggera telefon saya tak berbunyi lagi, saya sambung tidur (teruk betul)..Namun, tak boleh nak tidur juga sebab, semakin bersahut-sahutan bunyi handphone dari sahabat yang lain. Dan hati saya mula terdetik, “Allah nak suruh aku bangun juga ni.” Saya pun ambil keputusan untuk bangun dari tempat tidur saya dan kelihatan bebarapa orang sahabat sudah tersedar..

Pagi itu membuatkan saya berfikir sejenak.. Semua orang tidur dengan menetapkan waktu penggera pada jam telefon bimbit masing-masing, namun begitu kenapa walaupun telefon berada di sebelah telinga sendiri pun masih tidak sedar dari tidur untuk bangun beramal? Dan kalau tersedar pun, ramai yang menutupkan nada penggeranya, dan menyambung kembali tidur yang terganggu (termasuk saya)..Hari itu saya membuat kesimpulan pada diri sendiri. Yang mengejutkan dan meringankan kita untuk bangun beramal, berqiyamullail adalah IMAN bukannya jam loceng.. Jam loceng hanyalah sekadar penyebab kecil yang sangat kecil pengaruhnya berbanding iman dan keinginan yang benar-benar kuat untuk bangun beribadah. Iman inilah yang menjadi pemangkin yang menjana kekuatan dalam diri umat manusia untuk memulakan kehidupan mereka dengan berqiyamullail. Rasulullah SAW tidak pernah ada jam loceng untuk mengejutkan diri baginda dari tidur untuk qiyamullail tetapi iman dan keyakinan baginda yang sangat tinggi kepada ALLAH menjadi penggera semulajadi kepada baginda untuk beribadah. Jadi, banyakkan berdoa agar badan ini terus ringan untuk beribadah kepada ALLAH (salah satu doa selepas bacaan ma’thurat).. Agar kita semua tak termasuk dalam golongan yang rugi yang merajakan rasa keinginan untuk tidur dan tidur.....InsyaALLAH..

Alhamdulillah, misi pagi ini tercapai walaupun selepas subuh, mata saya dah tak mampu dibuka untuk mendengar tazkirah..

No comments: