Thursday, September 25, 2008

UPIN DAN IPIN


Sebut sahaja Upin Ipin, saya amat yakin dari kanak-kanak hingusan sehinggalah golongan dewasa mengenalinya..Siapa tak kenal si kembar yang begitu banyak karenahnya, banyak songehnya, banyak soalnya, sangat kelakar dan mempunyai gaya tersendiri.. Gaya yang sangat mencuit hati semua yang menontonnya..Mempunyai nilai dan penyampaian yang bagi saya cukup baik olahannya..Macam-macam gaya upin Ipin yang menjadi ikutan..sehingga saya lihat sahabat-sahabat saya sendiri pun dah mula menunjukkan gaya Upin Ipin yang diterjemahkan kepada gaya diri sendiri (sudah pasti tak secomey upin Ipin..hehe)..

Selesai diskusi ilmu pada satu malam itu dengan sahabat-sahabat tahun akhir, seorang sahabat saya menggayakan salah satu gaya dalam animasi ini.. “Selamat pagi cikgu.” Kami semua tergelak..Terbayang di benak fikiran masing-masing wajah upin ipin..Sebelum menunggang motosikal untuk merempit pulang ke kolej, saya berkata kepada sahabat saya, “Betapa banyaknya pengaruh yang boleh di bawa dalam sebuah animasi sehingga menjadi ikutan semua lapisan masyarakat.. Ceritanya pun bagus..Banyak pengajaran, dan menyentuh juga tentang kehidupan seorang Muslim Tapi sayang...” Sahabat saya dah mengangguk walaupun ayat saya belum habis lagi..Ini dinamakan sefikrah, dapat baca apa yang ingin saya sampaikan.. J “tapi sayang, disebalik tabir, orangnya tidak seperti apa yang disampaikannya..Alangkah bagusnya jika ada orang-orang yang berada dijalan dakwah ini, ada yang menceburi bidang ini, dan menyampaikan serta mengolahnya dengan lebih baik..bukan setakat menympaikan, tapi menonjolkan pada akhlaknya sendiri. Sudah pasti lebih berkesan penyampaiannya.” Sekadar melontarkan pandangan sendiri. Sahabat saya mengangguk setuju.

Masih saya ingat ketika rombongan disebalik tabir upin ipin datang ke kolej saya untuk satu slot sempena hari terbuka kolej, hati saya ada terdetik berkenaan penampilan mereka. Sedikit kecewa..tapi, cepat-cepat saya tukarkan kekecewaan itu dengan doa mudahan dengan bermulanya pembikinan animasi yang cukup banyak nilai dakwahnya ini, mampu mengubah diri mereka..sesungguhnya hidayah ini, kerja ALLAH bukan kerja manusia.

Pernah saya berangan-angan mampu membuat satu animasi yang boleh diselitkan dakwah memandangkan saya sangat meminati manga (komik) dan animasi dari jepun. Kalau dilihat animasi-animasi yang berunsur dakwah, mempunyai kelemahan yang jelas iaitu, KURANG MENARIK..masih saya ingat setiap kali progran Ihya’ Ramadhan, unit Mesti Tonton pasti sibuk mencari animasi yang baik untuk ditayangkan kepada warga kolej..Namun seringkali kekurangan sumber kisah-kisah mahupun animasi yang ingin ditayangkan. Kalau adapun, kurang menarik dan keras animasinya..Jadi, saya pun berfikir, alangkah bagusnya anugerah yang Allah kurniakan pada manusia yang sangat hebat dalam seni ini menyumbang ke arah jalan dakwah..

Seorang kartunis yang semakin kurang karyanya, tapi tak tenggelam namanya, Ujang, pernah menerbitkan majalah LANUN yang padat dengan unsur-unsur dakwah tapi tak bertahan lama kerana masalah Hak cipta dan beliau sendiri sudah bankrup dan menanggung hutang yang sangat banyak.. Masih ramai lagi sebenarnya kartunis yang berbakat mencurahkan idea dan bakatnya dalam bentuk komik untuk berdakwah, namun masih kurang dalam penglibatan animasi..Saya juga sangat mengagumi abang saya sendiri, Syazwan..Allah mengurniakan dia anugerah seni yang sangat hebat..hebat melukis kartun dan juga seorang photographer yang saya kagumi..timbul juga harapan dari saya agar dia mampu menterjemahkan kartunnya dalam bentuk dakwah dan menganimasikan nya..Namun, komitmen kerjanya sekarang membuatkan dia jarang melukis. Dan dia lebih bertumpu untuk mengambil gambar..apapun, nice picture..Gambar-gambarnya juga salah satu metod dakwah apabila ciptaan-ciptaan ALLAH dipaparkan dalam fotopages nya cukup untuk menjadikan kita mengucapkan pujian yang sangat tinggi kepada ALLAh dengan ciptaanNya yang indah...

Hidangan Agama ini sentiasa berlawan dengan hidangan hiburan..untuk memenangi hidangan agama ini, perlulah dicantikkannya, dihiaskannya, dikreatifkan cara menhidangnya..maka apabila ia menarik sudah pasti ramai yang berbondong-bondong ke arahnya.. Itulah dakwah yang perlu kita laksanakan.. cantikkan metodnya, pelbagaikan jangan sempitkan.. InsyaALLAH, sudah pasti ramai yang tertarik..Alangkah bagusnya ada dikalangan sahabat-sahabat yang mampu membuat animasi yang cukup menarik sebaris dengan animasi-animasi jepun sebagai salah satu metod dakwah........... (InsyaALLAH)

No comments: