Sunday, February 22, 2009

ADA APA DENGAN SAMPAH..

Pernah tak anda lakukan perkara-perkara ini:

1) Anda sedang menaiki kenderaan sambil meminum air kotak soya. Habis sahaja minuman tersebut, anda ingin membuang kotak yang sudah di kira termasuk dalam kumpulan sampah. Disebabkan anda sedang menaiki kenderaan, dan tidak mahu mengotorkan kenderaan anda, dan tiadanya tong sampah bergerak di atas jalan raya, anda mengambil keputusan untuk melemparkannya saja keluar dari kenderaan anda dan dengan berkata, “Apa guna ada Majlis Perbandaran. Nanti diorang akan tolong kutipkan..”

2) Di tangan anda ada sampah. Anda ternampak satu kawasan yang bukannya tempat pembuangan sampah, tapi ramai yang letak sampah mereka di situ. Anda pun tumpang sekaki dengan membuang sampah anda di situ.

3) Tong sampah yang anda jumpai telah penuh, tapi anda ingin juga menyumbat sampah ke dalam tong tersebut. Apabila sampah yang anda letak sudah tidak muat dan menyebabkan ia terjatuh keluar, anda tidak mempedulikannya kerana meyakini akan ada yang datang mengutipnya.

4) Anda campak sampah ke dalam tong sampah, tapi tak masuk. Disebabkan kawasan tong sampah itu tak berapa bersih sangat, anda biarkan sahaja sampah itu berada di luar tong sampah.

5) Anda memang membuang sampah merata-rata. Tak pedulikan kebersihan sekeliling anda.

Um, remeh kan perkara yang saya sentuh di atas? Sekadar sampah dan tong sampah..Tapi kan, pernah tak kita fikir, semua itu sebenarnya melambangkan akhlak kita? Bukan sekadar akhlak, tapi akidah kita kepada ALLAH. Kenapa begitu??

Kita selalu fikir, bila sebut DOSA, maka dikaitkan dengan tinggal solat, buka aurat, tak puasa Ramadhan, buat zina, menipu, mencuri dan sewaktu dengannya. Tapi, jarang di antara kita fikir sebenarnya perihal ‘membuang sampah’ ini juga boleh mengundang dosa..

Sewaktu kita membuang sampah, pernah tak terfikir, “Kalau aku buang sampah merata-rata ni, ALLAH nampak. Nanti ALLAH tanya kat akhirat kelak..” Pernah tak fikir? Kalau kita dah membuang sampah merata-rata dengan meyakini bahawa tiada siapa tahu pun kita yang buang sampah ni, bermakna kita telah memperkecilkan kuasa ALLAH yang MAHA MELIHAT setiap perbuatan kita itu. Sekalipun sekecil mana pun sampah itu, ia tetap dikira dan bakal dipersoalkan oleh ALLAH di akhirat kelak. Takut tak kalau ALLAH tanya kita, “Kat mana kau buang sampah tu?!Kau telah menzalimi makhluk yang lain!” dan Allah pun murka pada kita..Ish, mengenangkan siksaan ALLAH sudah cukup dahsyat..Tak takut ek??

Orang yang membuang sampah merata-rata dan tidak mempedulikan kebersihan ini juga melambangkan akhlak mereka. Akhlak yang buruk. Terkilan saya sewaktu sukan sekolah baru-baru ini apabila selesai sahaja sukan di khemah rumah masing-masing penuh dengan sampah. Hati saya terdetik, “Diorang ni memang tak takut persoalan ALLAH di akhirat kelak..” Dan lagi menyedihkan, pelajar-pelajar boleh tengok saja kami guru-guru mengutip sampah yang diorang sepahkan. Lagila sedih saya dengan sikap pelajar hari ini..Dari sudut membuang sampah pun dah dapat nilai akhlak pelajar kita hari ini.



Sabda Rasulullah SAW :
“Dijadikan Allah bagiku bumi ini sebagai masjid..” (Riwayat Bukhari)

Apa maksudnya tu? Maksudnya bumi ini, di mana-mana pun boleh dijadikan tempat sembahyang. Dengan syarat ianya bersih dan suci. Jadi, betapa Rasulullah menyampaikan mesej pada kita agar menjaga kebersihan walau di mana kita berada. Agar di bumi dan di tanah yang kita pijak itu, kita boleh mendirikan solat..Indah kan Islam itu. Akhlak dari sudut membuang sampah dan menjaga kebersihan pun dititik beratkan. Rugilah kita sebagai penganutnya yang tak mengamalkan apa yang diajar dalam agama kita..Rugi..rugi..

Abang saya, bawa sampah untuk dibuang ke tong sampah besar dan meletakkan plastik sampah di atas bonet kereta. Dalam perjalanan, sampah itu terjatuh dan berterabur di tengah jalan. Dia turun dari kereta, dan mengutip satu-satu sampah yang berterabur itu walaupun ramai yang melalui jalan itu memandangnya dengan pandangan pelik dan mungkin ada pandangan sinis. Yelah, kutip sampah yang berterabur di tengah jalan, bukannya kutip barangan berharga. Malu, memang dia malu..Tapi, sungguh! Saya sangat puji akhlak tersebut. Kenapa? Cuba bayangkan kalau dia tak mengutipnya..Sampah itu berterabur di tengah jalan, menyakitkan mata yang memandang. Seorang lalu, pasti ada yang mengutuk. Berapa banyak kutukan dia akan dapat atas kesilapan dia jika tak emngutip sampah tu. Dan sudah pasti, yang paling berat kalau di tanya oleh ALLAH di akhirat kelak..Apala agaknya jawapan kita. “Aku malu la ya ALLAH nak kutip sampah tu..” ataupun “Tak sengajala ya ALLAH. Sampah tu jatuh dengan sendirinya..” Mampu ke kita jawab macam tu?? Tepuk dada, tanya IMAN..

Sekadar menyampaikan perkongsian yang saya kira cukup ringan, namun ramai yang meremehkan. Semoga kita lebih mengambil berat akan kebersihan dan buanglah sampah di tempat yang sepatutnya. Fikirlah apa yang bakal dipersoalkan ALLAH di akhirat kelak. Semua itu melambangkan akhlak dan keimanan kita..Kalaulah semua rakyat Malaysia ini berakhlak mulia dan menjaga kebersihan........

No comments: