Wednesday, November 12, 2008

Telah berakhir..

Alhamamdulillah..Tamatlah sudah Exam terakhir saya di Ibu Kandung Suluh Budiman.. Setelah menghabiskan 3 jam menjawab soalan bagi kertas Pembolehubah Kompleks, kepala pun dah pening-pening, tersalah urat tengkuk, asyik menunduk mengira penyelesaian kepada soalan yang jawapannya tidak tahu betul atau salah..yang pasti tidak sempat saya nak menoleh ke kiri mahupun ke kanan. Sempat menjeling jam besar di hadapan sahaja sebab tiada jam di tangan..Apapun, seperti setiap sem sebelum ini, apabila tiba sahaja subjek major(matematik) yang melibatkan pengiraan yang cukup rumit, tempat exam pasti di Taman Universiti, tak pun di tempat-tempat yang mempunyai meja yang muat letak sebuah buku bersaiz sederhana. So, tadi banyakla adegan ‘terjun’ sang pembaris, kejap-kejap pemadam..Mujurlah kalkulator tak ikut terjun sama..Bertambahla sedikit keserabutan nak manage kedudukan kertas soalan, kertas jawapan, kalkulator dan alatulis di atas meja. Maka akhirnya, ribaan saya menjadi meja kedua..hehe

Setelah selesai peperiksaan tadi, terus saya bermesej dengan Ma..Memaklumkan telah tamat peperiksaan terakhir saya di UPSI..Ma membalas kembali mesej saya dengan beberapa pesanan dan satu kata-kata yang membuatkan saya termenitis air mata..

“Ucapan sekalung tahniah di atas kejayaan, kesabaran dan istiqamah mengharungi lautan ilmu di UPSI. Ma Ayah cukup-cukup berbangga..”

Terharu seketika..Terasa ingin terbang pulang ke kampung..Namun, berderet-deret tugasan lain lagi datang..2 3 hari lepas ma ada mesej, kesian ayah kepenatan..Membina rumah sendirian untuk anak-anak..Disebabkan tidak ada adik beradik lelaki di rumah yang boleh menolong ayah, ayah angkat batu, angkut pasir, buat simen, semuanya sendiri..Bayangkan rutin kerjanya sebagai pensyarah, bertolak dari rumah sebelum jam 7 pagi dan balik semula hampir jam 6 petang. Dan terus tukar uniform nya untuk masuk ke ‘pejabat’ keduanya..Malam, ayah sudah kepenatan..Selalu juga mengadu sakit-sakit dan lenguh-lenguh badan..Kalau dulu, saya selalu jadi tukang urut ayah, tapi sekarang, dahla jarang-jarang balik rumah, kalau tolong urut pun, ayah mesti kata, “Tangan syadah dop gagoh mace dulu doh..” huhu..tangan dah tak kuat sebab dah lama tak praktis silat. Kalau dulu, saya seorang pesilat. Jadi tangan saya kuatla juga.. Tapi sekarang, dah lama tinggal, bersukan pun teramatlah jarang..Maka, ayah pun merasai semakin lemahnya tangan saya..

Sebenarnya, saja je nak buat excercise tangan..Lama meninggalkan punat-punat laptop ni..Ada yang bagi petua, kalau nak hebat menulis, kena menulis dan terus menulis..Betul ke?? Belum cuba belum tahu..Hehe

Sebelum berundur, bagi yang masih lagi bertungkus lumus stadi, SELAMAT STUDY..Mana-mana yang dah habis exam dan dah bersiap sedia nak berangkat pulang, SELAMAT BERCUTI..Panjang umur, boleh bertemu lagi..InsyaALLAH..

“Kita sering mahukan hari yang CERAH..tetapi ALLAH lebih mengetahui, hakikatnya HUJAN perlu diturunkan..
Kita sering inginkan KESERONOKAN..jauh sekali KESUSAHAN..tetapi ALLAH lebih mengetahui KESUSAHAN itulah yang mengajar KEHIDUPAN..
Kita sering menginginkan KETENANGAN, hakikatnya diri ini penuh dengan DOSA dan KEJAHATAN..tetapi manusia tidak dapat lari dari KESILAPAN..
Semua itu bukan suatu HUKUMAN teteapi sebagai tanda KASIH SAYANG ALLAH agar kita lebih BERIMAN..”

No comments: