Monday, November 23, 2009

Aku dan Akhirat..

Alhamdulillah.. Syukur pada Allah yang sentiasa memberikan nikmat dan rahmatNya pada diri ini yang hakikatnya banyak lalai dari mengingatiNya..Selawat dan salam buat junjungan besar, Rasulullah SAW yang aku pasakkan keinginan untuk bertemu baginda..Seinfiniti kesyukuran aku panjatkan atas umur yang dipanjangkan menandakan perjuangan aku masih lagi perlu diteruskan yang sehingga kini, aku masih lagi dalam keresahan mengenangkan sedikitnya sumbangan aku pada perjuangan..

“jiwa mereka yang hanya cintanya mencari akhirat.. laksana anak-anak akhirat.. melihat dunia dari jendela akhirat”

Kata-kata yang tertulis di blog Allahyarham ‘Ammar ini memberi impak pada diri ini untuk meneropong terus jauh ke lubuk hati, sejauhmanakah aku mengejar akhirat di sebalik wajah dunia yang penuh tipu daya ini? Astaghfirullah..Astaghfirullah..Astaghfirullah..


“Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti?”-Al-An’am: 32.

“Wahai kaumku!Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal.”- Al Mu’min 39

Kehidupan dunia yang bersifat sementara ini bagaikan sebati dalam diri. Keindahannya sukar dilupakan dalam hati yang penuh kekotoran. Dalam ketaatan kepada Tuhan rupa-rupanya ada derhaka yang terselit. Sekalipun diingatkan dalam ‘ayat-ayat cintaNya’, namun hati yang sekeras batu ini seringkali terlupa akan sebuah pertemuan yang hakiki. Yang tidak ada cepat mahupun lambat dari ketentuanNya.

“Tidak ada suatu umat pun yang dapat mendahului ajalnya dan tidak pula dapat meminta penundaannya.”-Al-Hijr: 5

Hari-hari berlalu dibiarkan terbuang begitu sahaja. Benih keimanan yang pernah tertanam teguh suatu ketika dahulu, jarang dibajai, jarang disirami, tumbuh melayu menggusarkan diri yang sentiasa terperangkap dalam tipuan syaitan dan nafsu ini. Sedangkan sudah diketahui sumpah si Iblis untuk menyesatkan umat manusia agar menjadi teman bersama-sama mendiami Jahannam di akhirat kelak..

“Ia iblis berkata, ‘Tuhanku oleh kerana Engkau memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hambaMu yang terpilih diantara mereka.”-Al-Hijr: 39-40

Dan hari ini langkahku goyah. Kekosongan mula memenuhi ruang jiwa. Diri yang tidak disibukkan dengan kerja-kerja Islam, pasti tersungkur ke lembah kelalaian. Semakin jauh aku ditinggalkan, semakin longlai langkahku mengejar. Oh, tuhan..Lemahnya diri ini mengharungi lautan ujianMu..

“ Jika Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Kerana itu, hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal.”-Ali-Imraan 160.

Allah..Allahu Allah..Allahu Allah..Allahu Allah.Ya Allah..
Tuhan ku harapkan kepadaMu
Keampunan, keredhaan, kasih sayang, kehidupan terpelihara..

Hati yang dahaga
Mengharapkan sinar cinta
Nur kasihMu yang sejati
bahagia kekal abadi

Tapi Engkau pun tahu
Onak dan duri pada duniaMu
Engkau ciptakan pagar rintangan
Harga cintaMu jiwaku korban

Tuntun langkahku ini
tunjukkan jalan yang Kau redhai
Jangan biarkan hamba terkorban dengan dunia

Selamatkan dengan rahmatMu
NamaMu biar dalam hatiku
Menanti hari dipertemuan yang abadi..

Allah Allahu Allah Allahu Allah Allahu Allah ya Allah…

2 comments:

Unknown said...

Bila melihat sahabat dan sahabiah teringatkan Allah! Itulah ukhwah fillah. Bila melawat blog-blog sahabat-sahabiah, boleh ingatkan diri pada Allah. Bukankah itu juga ukhwah fillah?

Moga kita sentiasa jadi insan yang sentiasa beringat padaNya.

syuhadah zawawi said...

Amin..