Thursday, November 12, 2009

Hari ini dalam SEJARAH

Banyak kali saya diingatkan oleh guru-guru di sini, pelajar-pelajar sekolah ini tidak boleh diberi muka. Masuk kelas nyatakan ketegasan dan pendirian. Pada mulanya, saya menerima fakta itu dengan teori yang berbeza di dalam fikiran saya. Berdasarkan pemerhatian (dalam masa yang singkat), pelajar di sini perlu banyak dijadikan sebagai kawan, agar ada semangatnya untuk belajar dan datang sekolah. Itu pandangan awal saya, first impression.

Then, I got releif. Masuk ke sebuah kelas tingkatan 4, saya cuma mengambil masa untuk berkenalan dan berkongsi pengalaman, di samping menyelitkan beberapa pesanan (memandangkan peperiksaan akhir tahun dah lama berakhir). Dalam kekhusyukan saya berbicara (kerana mereka sangat suka mendengar), saya dikejutkan dengan bunyi yang kuat dari kerusi dan meja terbalik kelas sebelah. Hati saya terus terdetik, "Bergaduh lagi budak-budak ni.." pelajar-pelajar kelas saya begitu teruja. Masing-masing mahu menyertai sama. Saya cuba menenangkan mereka supaya berada di tempat masing-masing, jangan campur tangan, biar guru-guru yang uruskan. Namun, mereka berdegil..

Akibatnya, for the first time, I took this action. Saya menolak seorang pelajar lelaki yang begitu bersemangat untuk bersama dalam pergaduhan(silap-silap saya yang dipukulnya). Tangan saya memukul kuat pintu kelas dan menengking semua yang begitu teruja dengan pergaduhan tu. Tidak disangka, power juga aura tu sehingga membuatkan semua kembali ke tempat duduk masing-masing. Senyap seketika suasana kelas. (huhu~)

This is my first experience facing the 'ganas' and 'brutal' students..Semangat perkauman cukup kuat dalam diri masing-masing sehingga tidak boleh langsung menyentuh hal-hal kekeluargaan dari kaum masing-masing. Bayangkan, satu sekolah ini sudah ada 44 kaum yang berbeza. Itu sebabnya, sentiasa berlaku pergaduhan, walaupun puncanya sangatlah remeh bagi saya selaku pendatang baru dari semenanjung. Memang sangat perlu berhati-hati dalam percakapan although I'm a teacher..

Apapun, I was able to witness such a prominent side of students here. Mereka cukup ringan mulut memberi salam kepada guru-guru yang saya kira amalan ini semakin pupus di kalangan pelajar semenanjung (berdasarkan tempat saya mengajar masa praktikal dan guru ganti). Mereka juga sebenarnya mempunyai hati yang lembut, dalam kekasaran dan keganasan, mereka mudah menerima nasihat dan mendengar. Jadi, method yang paling penting untuk mengajar perlu selitkan beberapa cerita yang berkaitan sebab mereka sangat suka :-)

Sekadar perkongsian..Kadang-kadang guru terlalu mengejar kecemerlangan sedangkan mereka tahu tahap kemampuan pelajar mereka. Kecemerlangan yang dikejar itu kadang-kadang mengenepikan didikan akhlak, disiplin dan kerohanian dalam diri pelajar. Mudahan, anak-anak pelajar saya akan datang, boleh menjadi insan cemerlang dunia akhirat, insyaALLAH.. (^_~)/

3 comments:

Unknown said...

Aura serikandi. Wira pun gerun. :) Apapun all the best what ever you do. We support you without seeing you.

syuhadah zawawi said...
This comment has been removed by the author.
syuhadah zawawi said...

Gerun ye? tak berapa ganas lagi tu..Jazakallah..