Friday, October 24, 2008

Disebalik Kupasan NOVEL IMAM


Alhamdulillah, saya berpeluang dan dipilih oleh ALLAH untuk duduk dalam sebuah majlis ilmu, wacana buku, di mana wacana ini menampilkan dua orang ahli panel yang mengupas sebuah novel yang bertajuk IMAM hasil karya sasterawan Negara, Abdullah Hussain..Secara peribadinya, saya bukanlah orang yang berminat untuk membaca novel kerana novel penuh dengan tulisan dan agak memeningkan. Tapi, semangat saya untuk ke wacana buku ini adalah kerana ahli panelnya, UST ANHAR OPIR..(hehe)..

Seperti biasa, kupasan ust Anhar cukup menarik. Walaupun saya tidak membaca novel ini, kupasannya dari sudut agama, banyak memberi pengajaran. Ust Anhar memang tidak pernah mengecewakan para pendengarnya..

Sekadar perkongsian apa yang saya dapat hari itu, novel IMAM mengisahkan kehidupan seorang Imam iaitu Imam Mihad yang cuba membuang adat yang terlalu mencengkam masyarakat di kampungnya. Pembaharuan yang cuba dibuat olehnya untuk mengembalikan masyarakat kampung kepada ajaran Islam yang sebenar mendapat banyak tentangan. Novel ini sebenarnya merupakan satu bentuk teguran yang cukup baik untuk semua lapisan masyarakat melayu yang terlalu berpegang kepada adat sehingga menampakkan Islam yang cukup mudah itu menjadi susah. Maka dengan terikatnya masyarakat dengan adat, terbentuklah bangsa yang kurang kreatif dan lemah. Kupasan ust Anhar lebih berkisar kepada bidangnya iaitu syariah, pengajian Islam..

Apa yang menariknya wacana ini adalah apabila ia menampilkan dua orang ahli panel yang berlainan bidang. Maka kupasan kepada novel ini menjadi luas dan berkembang mengikut bidang masing-masing. Seorang ahli panel ialah pensyarah bidang sejarah iaitu En Kamal Kamarudin. Kupasan beliau juga menarik dengan mengaitkan beberapa fakta sejarah yang banyak boleh diambil pengajaran.

Jadi, saya boleh simpulkan dalam kejadian dan pemilihan saya oleh ALLAh hari ini untuk hadir ke majlis ini ialah, Daie mempunyai pelbagai cara dalam method penyampaiannya. Kita mempunyai banyak pendekatan. Mengikut kekuatan kita. Jika kita hebat dalam berkata-kata, maka sampaikanlah ia dalam bentuk ucapan, kuliah dan tazkirah. Jika kita hebat dalam penulisan, sampaikan dakwah melalui arena penulisan. Jika kita hebat dalam bidang perniagaan, masih luas cabang dakwah di bidang perniagaan. Jadi Islam itu luas..Semuanya boleh.. Tidak ada alasan bagi kita untuk mengatakan aku tidak mampu untuk menyampaikan..Ayuh!!Meriahkan hidup kita dengan amalan dan dakwah. Semoga terus dipilih oleh ALLAh untuk berada di jalan kebaikan..
p/s : saya sarankan semua untuk baca buku ni..

1 comment:

khaulah mujahidah said...

salam'alaik..
teringin nk baca buku ni..dh lame nampak..tapi tak berkesmpatan nk bace.. huhu, terlepas la kuliah ustaz..