Wednesday, October 22, 2008

PANAS di malam terakhir kempen..

21 Oktober 2008
PANAS!PANAS! Walaupun cuaca pada hari ini cukup sejuk kerana hujan tidak berhenti-henti namun keadaan pada mala mini cukup hanagt. Saya sendiri kebasahan sewaktu bekejar ke Kolej Harun Aminurrashid untuk bersama-sama dalam rapat umum.. Tidak disangka, dalam keadaan hujan yang turun tidak berhenti, kawasan café dipenuhi oleh pelajar.. Maklumlah, malam ini merupakan malam terakhir calon-calon berkempen..Maka suasana yang sejuk menjadi sangat panas dengan pelbagai jenis laungan..Saya sempat merakam beberapa aksi yang saya suka untuk berkongsi dengan semua..

Suasana malam ini cukup gamat umpama tidak menhiraukan kewujudan TNC HEP yang melihat gelagat masing-masing.. Secara terangan, dilihat ada 2 pihak yang bertanding. Saya tidak mahu melabel, tapi semua orang boleh menilainya.. Apapun, saya suka pada laungan REVOLUSI dan KEBAJIKAN..cukup bersemangat.. Umpama tenggelam laungan KUALITI yang satu pihak itu perjuangkan..

Tampil seorang calon umum muslimat membuat pendedahan berkaitan fitnah yang ditaburkan kepada seorang sahabat yang dituduh menggelapkan wang JMK.. Maka, bertambah panaslah golongan KUALITI..Dan sebagai membalas balik, tampil bekas YDP MPP untuk memberi kenyataan,balas seumpama terdesak dan tersedak namun tidak diberi peluang oleh moderator..

Setelah tamat rapat umum dan telah pun ditutup majlis, dalam keadaan pelajar berpusu-pusu untuk pulang ke bilik masing-masing, hamper-hampir berlaku pula adegan bertumbuk..So, maka bertambah hangatlah suasana yang panas..Alhamdulillah, ada yang meleraikan. Sempat juga saya merakam adegan yang tak berapa sihat ini, tapi tak sepenuhnya..

Apapun, ada satu perkara yang cukup menyedihkan saya. Kenyataan saudara mantan YDP MPP yang meletakkan kami sebagai golongan pembangkang, menuduh kami menghantar berita fitnah kepada HARAKAH dan lagi menyedihkan apabila mengatakan kami adalah KAFIR!! Sungguh, ini adalah kenyataan yang tidak patut keluar dari seorang yang beragama ISLAM kerana salah satu perkara yang membatalkan syahadah adalah apabila orang itu mengkafirkan saudaranya yang jelas akan akidah Islam nya. Jadi secara tulusnya saya mohon, MANTAN YDP MPP UPSI kembali memperbaharui syahadah nya.. Semoga ada ruang keampunan dari ALLAH untuk saya dan anda..

Ingin saya jelaskan di sini, kufur terbahagi kepada dua iaitu kufur besar dan kufur kecil. Kufur nikmat termasuk di dalam kufur kecil yang tidak menyebabkan pelakunya keluar dari agama ISLAM dan ia adalah kufur amali (perbuatan). Kufur amali ialah dosa-dosa yang disebutkan di dalam al-Qur’an dan as-Sunnah sebagai dosa-dosa kufur, tetapi tidak mencapai darjat ke tahap kufur besar. Jadi, kenyataan mantan YDP MPP itu adalah kenyataan orang yang masih lagi kurang jelas dengan agama. Ingin saya ingatkan, jangan kamu bercakap sesuatu yang kamu sendiri tidak jelas akannya kerana ia akan membawa kesan yang sangat besar bukan setakat kepada maruah diri sendiri malah bakal mengundang kemurkaan ALLAH SWT..

Saya juga ingin tekankan, apa yang telah MPP usahakan untuk kebajikan mahasiswa sebelum ini tidak perlu diucapkan kata syukur kepada mereka malah sujud dan bersyukurlah kepada ALLAH kerana setiap rezeki dan kemudahan yang diberikan adalah segalanya dari ALLAH dan manusia hanyalah sekadar perantara. Maka tidak patutlah mantan YDP MPP melabel sesetengah golongan itu KUFUR NIKMAT hanya kerana tidak menyokong mereka. Siapa kah kamu? Adakah anda semua bekas-bekas MPP adalah TUHAN YANG DISEMBAH?? Fikirkanlah, jangan sampai setiap kata-kata anda mampu membawa kemurkaan ALLAH SWT.. Bekerjalah bukan untuk orang berterima kasih pada anda, tapi bekerjalah KERANA ALLAH..KERANA DIA ADALAH SEGALANYA..

No comments: