Saturday, October 25, 2008

MAAFKAN AKU

'Maafkan Aku' sebenarnya sebuah novel karangan Zaharah Muhammad..Saja ingin berkongsi beberapa monolog diri salah seorang watak utama dalam novel ini yang bagi saya cukup menyentuh hati. Novel ini lebih bersifat ketuhanan..Sebenarnya dah lama sangat baca novel ni..beberapa tahun lepas. Tapi tadi terjumpa sehelai kertas yang saya salin beberapa ayat-ayat best dalam novel ni..Terasa ingin berkongsi di sini..

"Ya Rabb, demi kelembutan cintaMu, aku mohon untuk sujud hanya di bawah limpahan rahmat dan ampunan kasihMu. Tidak aku melihat akan sia-sia Engkau ciptakan jasadku ini. Pun bukan hanya untuk bergembira. Ya Allah, meskipun kerap kali aku rasakan akan betapa tidak layaknya diri ini untuk memijak walau sebutir pasir di bumi Mu, apalagi untuk meneguk dinginnya air pada kala tekakku kehausan, namun berilah aku kekuatan dan keampunanMu untuk ku kembali berdiri menyuci diri dan hati, untuk kembali mentaati dan melaksanakan amanahMu yang terpikul di bahuku. Maafkanlah kealpaan dan kelalaianku pada waktu dahulu. Terimalah daku untuk kembali kepadaMu.."

"Kalau tiap saat kau ingatkan ALLAH dan setiap saat itu juga aku ingatkan ALLAH, bermakna waktu itu kita telah menjadi satu kerana mencintaiNya yang Satu. Di situlah selayaknya hati kita bertemu.."

"Lalu dalam nafas yang semakin perlahan, dalam arah yang semakin kabur, dari langkah yang semakin jauh, aku memohon lagi kehadratMu..berilah aku hati yang baru kiranya hatiku yang Engkau kurniakan semalam telah musnah menjadi hitam, telah hancur bersama dosa semalam..Kerana aku mahu pulang. Aku mahu kembali untuk bertemu denganMu, dengan cinta yang utuh, dalam rindu yang tertangguh, dalam pertemuan yang mulia untuk meraih kasihMu.."

Kalaulah sudah takdir hilang mentari di hujung langit, terbayarkah harga sekeping hati yang tidak mahu redha? Sedangkan ia tetap pergi jua..

Um..ni baru sedikit yang ana salin..untuk menikmati keindahan kisah dan pengolahannya, bolehlah membaca sendiri novel ni (^_^)

1 comment:

khaulah mujahidah said...

salam'alaik..
ayat yg 'POWER'..
menyentuh kalbu..
alangkah indahnya hati yg suci bersih tanpa sebarang calitan hitam..

p/s: mane radix nye? tadi suh singgah..huhu