Monday, October 27, 2008

SELAMAT HARI LAHIR MA SAYANG..



Hari ini, 28 Oktober 2008, merupakan hari lahir orang yang cukup bermakna dalam hidup saya..Ma @ Pn Napisah bt Ismail, menyambut ulangtahunnya yang ke 48..Semoga ALLAH beri kesihatan dan kekuatan buat ma untuk terus beribadah dan bergerak kerja dalam perjuangan menegakkan agama ALLAH.. Semoga ALLAH meletakkan ma sebaris dengan pejuang-pejuang Islam dan dimuliakan ALLAH di sisiNYA..Ya ALLAH panjangkan umur ma untuk aku terus berbakti kepadanya..

Sempat saya menelefon ma sebentar tadi, tapi ma dah tidur..Dalam keadaan mengantuk, melayan juga ma dengan panggilan saya..Walaupun saya mengucapkan selamat hari lahir padanya, tapi apa yang ditanya olehnya adalah, ”Syadah sihat? Ok dah perut? Jangan biar perut kosong, masuk angin..sakit kekgih..” dan paling tak best nya bila ma tanya ”Syadah tak dok duit ko? Bakpo dok make?” Huhu..tidak berniat diri ini untuk menyusahkan sesiapa..Maafkan anakmu ini, ma..isk isk..

Ma sangat bermakna dalam hidup saya. Saya tidak boleh bayangkan apabila wujudnya anak-anak derhaka kepada ibunya kerana kasih seorang ibu tak boleh dibandingkan dengan kasih seorang anak yang tak seberapa..Terima kasih ALLAH yang meletakkan saya di bawah didikan dan perhatian ma yang mengajar saya mengenal ALLAH sejak kecil agar AGAMA yang membentengi hidup saya sehingga saya dewasa ini. Banyak pesanan ma yang sentiasa terngiang-ngiang di telinga saya, mudahan pesanan ini membentengi diri saya dari melakukan perkara yang dia tidak redha selama saya berada jauh darinya..

”Syadah, nanti nak didik anak-anak dengan AGAMA, bukan DUNIA..” dan saya mengangguk dan berdoa semoga pasangan saya juga adalah orang yang mengutamakan AKHIRAT dari DUNIA..

”Syadah, kalu sapa, mesejla ma..” pesan ma setiap kali saya mahu pulang ke tempat pengajian saya..dan saya tidak pernah lupa untuk melaporkan setiap pergerakan saya kepada ma..

”Syadah cakap jange gare2 sangat, nati ore dok suko,” peringat ma bila tengok saya jarang senyum pada orang..Maka saya belajar untuk berkomunikasi dengan baik dengan semua orang.

”Gi mano-mano jange jale sore, ajokla teme..” dan pesanan ini banyak saya belakangkan..huhu

”Duk jauh nga ma ni, jagola diri molek, jago kesihate..” bagitau ma pada saya dan saya juga banyak sedihkan hati dia bila dia tahu saya jatuh sakit..huhu

”Nok gi mano-mano, paka baju comey,kemah..Jange ore napok kito selekeh..” perihatin ma terhadap penampilan saya.

Dan satu ayat yang cukup membuatkan saya rasa cuba sedaya upaya untuk menjaga hatinya ialah

”Anok-anok wat saloh nga ma pun, dok mitok maah pun ma maah kan..mok mano la hok tok sey redho nga anok-anok dio..Maroh-maroh sokmo pun, buke kito benci tapi saye sangat..”

Besarnya pengorbanan seorang ibu..banyak lagi pesanan ma buat saya, perantau yang jarang pulang ke rumah..Pesanan-pesanan yang sentiasa membawa saya kepada kehidupan yang baik..Semoga saya adalah anaknya yang sentiasa menggembirakan hatinya..Demi ALLAH, saya sangat sayangkan ma..

1 comment:

khaulah mujahidah said...

ma...eid miladi! hehe.. tumpang ma org len.. moge ma k.adah sihat selalu dan cept2 dpt menantu.. ameen. :)